Open Diary: Tik...Tok…

by Sunday, August 21, 2011 0 comments
Tik..tok..tik..tok…

Jam berdetik, seperti tak pernah puas bergerak.

Sedar tak sedar hari ni dan masuk 22 Ramadhan. Cepatnya masa berlalu. Kalau ikutkan rasa ni, macam baru seminggu Ramadhan. Rupa-rupanya dah tak lama Ramadhan nak pergi. Uhuk, sedihnya. Sedih sebab terasa belum lagi rebut peluang yang ada sebaik mungkin. Juzuk Al-Quran banyak lagi yang tak habis, solat sunnat pun ada yang ter’miss, amal jariah belum banyak lagi. Cemburunya pada orang yang diberi kesempatan yang penuh untuk beribadat dan beramal. Yang sentiasa di masjid, beriktikaf, bersedekah apa yang ada, menghabiskan hari-hari penuh dengan tadarus. MasyaAllah.

Tapi bila difikirkan, siapa yang terkecuali dari diberi peluang untuk dapatkan keberkatan Ramadhan? Rasanya semua orang berpeluang. Peluang yang sama. Kalau tak mampu ke masjid, di rumahpun boleh, pahalanya sama. Kalau tidak punyai rezeki yang banyak untuk bersedekah, cukuplah dengan sebiji kurma. Kalau tidak cukup masa untuk bertadarus, beramal dengan al-Quran biarpun sedikit, itu lebih baik dari membaca tanpa amal. Subhanallah. Rupanya nikmat Allah itu cukup luas ya. Dia beri semua untuk hambanya. Tiada siapa terkecuali. Sekarang tinggal kita je untuk persembahkan amal.

Hmm...

Dihitung-hitung, tinggal lebih kurang seminggu saja lagi. Sisa-sisa hari yang tinggal rasanya nak manfaatkan sepenuhnya. Hari-hari adalah bermakna. Yelah, tahun ini adalah tahun yang sangat seronok sebab dapat berpuasa penuh di kampung setelah masuk 6 tahun sejak bergelar sebagai seorang pelajar. 6 tahun lalu, berbuka dengan juadah yang dibeli di kafe atau di bazar, atau berbuka bersama-sama di masjid. Bermanfaat juga juga lama-lama ni rupanya. 2 bulan berlalu, cukup rasanya mengajar diri menjadi suri rumah sepenuh masa. Setiap 2 atau 3 hari sekali kena pergi pasar, atau ke kedai beli barang dapur, setiap hari juga kena fikirkan menu apa yang nak di masak. Rutin yang agak seronok sebenarnya. Dan yang paling seronok saat berbuka. Tak pernah lagi puasa kali ini berbuka sorang-sorang melainkan dengan hilai tawa bersama adik beradik dan anak saudara yang penuh karenah. Inilah masa yang beharga. Berkumpul bersama. Menghayati saat-saat yang jarang dilalui sejak 6 tahun lalu. Seronok.

...alhamdulillah, masih diberi peluang melalui saat-saat itu... :)

Betul la orang kata bahawa setiap hari adalah hari beharga. Ianya beharga bila kita meletakkan harga padanya. Menghabiskan dengan sesuatu yang memberi imbuhan pasti akan ada nilainya. Namun, jika dibiarkan hari-hari berlalu tanpa dimanfaatkan, ianya kosong, dan menjadi tak beerti. Kerana itu jadilah kita orang yang rugi. Nauzubillah.

As-Syahid Imam hassan Al-Banna juga ada meletakkan satu tanda aras bagi menjadi muslim sejati dalam 10 muwasoffat muslim. Harithun Ala Waktihi. Berdisiplin dengan masa. Masa itu lebih beharga daripada emas, dan pepatah Arab ada menyebut, masa itu ibarat pedang. Boleh menghancurkan diri jika tidak menjaganya. Kerana itu betapa pentingnya mengurus masa dan merancang yang terbaik setiap hari. Agar tidak disibukkan dengan perkara yang melalaikan diri.

"Demi masa.." Al-Asr:1

.::aiNi::.

Developer

Cras justo odio, dapibus ac facilisis in, egestas eget quam. Curabitur blandit tempus porttitor. Vivamus sagittis lacus vel augue laoreet rutrum faucibus dolor auctor.

0 comments: