Bunga-Bunga Cinta

by Friday, April 30, 2010 2 comments
Bunga-bunga cinta?
Hmm..:-)

Sengaja saya letak tajuknya bunga-bunga cinta...sebabnya kali ni saya nak letak banyak gambar bunga yang pada saya sangat cantik. Subhanallah. sebenarnya dua tiga hari ni saya terlalu obses dengan warna. Hampir keseluruhan warna saya suka sehingga nak pilih sebagai favoured calour pun agak susah. Jadi kalau nak mentafsir diri melalui warna kegemaran, payahlah..:-)
Ketika saya 'menjelajah' mencari sesuatu yang bewarna, saya terjumpa gambar-gambar bunga yang cantik-cantik. Terus saya mencari lagi, dan gambar-gambar di bawah inilah hasilnya. Ada banyak lagi, tapi terpaksa saya pilih yang tercantik...=)
..dan saya, tetiba jadi 'mek bungo'..hihi..Jom, hayati kebesaran Allah....



Subhanallah. Sungguh teruja saya melihat warnanya yang sangat memukau. Saya tak tahu, adakah hanya saya melihatnya cantik, atau orang lain memandang sebaliknya..=)




Melihat dan menghayati setiap bentuk dan juga warna bunga-bunga ni, buatkan saya terfikir maha Hebatnya kekuasaan Allah yang menciptakan sesuatu yang indah..sungguh indah pada pandangan mata...SUBHANALLAH...

Merah memukau...

Putih bersih...

Satu dari berjuta bukti kebesaran Allah, Dia menciptakan sesuatu yang indah pada pandangan. bukan sahaja cantik, tapi sesetengah ciptaanNya ini mengeluarkan bau yang harum. Hmm, bayangkan bagaimana ya, daripada biji benih yang tiada rupa..dimasukkan ke dalam tanah, tumbuh, membesar..lantas keluar daripadanya bunga yang semakin hari berkembang mekar...bermacam-macam warna dan bentuk...kalau yang wangi, sentiasa menarik perhatian kumbang menghampiri...


Ada yang kembang mekar mengikut musim....



Menenangkan....
Ada yang tumbuh tinggi di puncak..dan ada yang mekar melata di tanah...


Maha benarlah firman Allah, bahawa Dia tidak menciptakan sesuatu itu dengan sia-sia. Setiap kejadian-Nya ada manfaatnya, sama ada tersembunyi mahupun nyata. Sungguh sempurna ciptaanNya pada pandangan. Teringat saya surah Al-Mulk:
"Maha Suci Allah yang menguasi (segala ) kerajaa, dan Dia Maha Berkuasa atas segala sesuatu, Yang menciptakan mati dan hidup untuk menguji kamu, siapa di antara kamu terbaik amalnya. Dan Dia maha Perkara, dan maha pengampun. Yang menciptakan tujuh langit berlapis-lapis. Tidak akan kamu lihat sesuatu yang tidak seimbang pada ciptaan Tuhan Yang Maha pengasih. Maka lihatlah sekali lagi, adakah kamu melihat sesuatu yang cacat? kemudian ulangi pandanganmu sekali lagi..dan sekali lagi, nescaya pandanganmu akan kembali kepadamu tanpa menemukan cacat dan ia (pandanganmu) menjadi letih" Al-Mulk;1-4



Allah berbicara melalui alam....terasa halus tarbiyah yang Dia sampaikan...ambillah masa, hayati ciptaan alam...dan renunglah seketika...Maha Besar kekuasaan Allah...Tiada suatu pun ciptaanya dicipta dengan sia-sia...yang tumbuh melata..yang kembang memukau...yang berduri tajam menikam.. yang harum semerbak...yang kuncup apabila disentuh..yang mekar apabila terkena mentari...yang bertukar warna...Semuanya seolah-olah berkata....'akulah bukti kekuasaan Allah'...

SUBHANALLAH..Tiada cacat celanya pada ciptaan Allah..dan saya...semakin dihambat rasa taajub...

.::aiNi::.

Developer

Cras justo odio, dapibus ac facilisis in, egestas eget quam. Curabitur blandit tempus porttitor. Vivamus sagittis lacus vel augue laoreet rutrum faucibus dolor auctor.

2 comments:

Durratul Husna said...

Subhanallah...

"Sesungguhnya pada penciptaan langit dan bumi, dan berganti malam dan siang terdapat tanda(kebesaran Allah) bagi orang yang berakal, orang-orang yang ingat Allah sambil berdiri, duduk atau berbaring, dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi, "Ya Tuhan kami, tidaklah Engkau menciptakan semua dengan sia-sia. Maha suci Engkau, lindungi kami dari azab neraka." Surah Ali Imran

.::aiNi::. said...

alhamdulillah....:-)
Jazakillah khairan kak...