Diamku tidak beerti bisu

by Tuesday, January 26, 2010 1 comments
Seorang kakak menghantar mesej melalui yahoo messenger...

"mana penyapu...nak sapu sawang ni...dah banyak dah..."

tercuit hati nan sepi ini dengan gurauannya...faham lah maksdnya, blog ini dah mula ada 'penghuninya'...menghuni tanpa izin..kerana tuannya bagai diam seribu bahasa..namun....

diamku..tidak beerti bisu...

Sudah berulang kali aku memaksa...
sudak berulangkali aku dipaksa...
namun tidak mampu juga meluah rasa...
entah mengapa...
bagai hilang deria untuk menyapa...

Hampir setiap hari aku meluah kata...
bicara tanpa suara...
niatku untuk berkongsi rasa...
biar semua merasa...dan biar semua terasa...
tapi..bagai tersekat tanpa kata...

Akhirnya bicara tanpa suara itu..hanya tersimpan buat diri sendiri sahaja..
mengapa?
kerana..terasa diri bagai hilang kuasa...
untuk meneruskan bicara, merungkai kata...

aku pernah memegang satu kata-kata
"ingat wahai diri..dalam berkata-kata suatu hari kau pasti akan diuji dengan apa yang diperkata"

Dan kini..tiba masa aku harus membuktikan kata...
tika bicara tentang semangat..memang mudah..
namun untuk kuatkan semangat di kala tenat..terlalu sukar..

Tika bicara soal hati...terasa seperti begitu mengerti..
namun, saat betul-betul diuji,
aku sendiri rupanya belum memahami hati sendiri...

Tika bicara soal tarbiyah...
aku lupa bahawa diri bakal digoyah..
sehingga satu saat..terasa semangatku tergugah..
aku perlu muhasabah..!!

Mudahnya berbicara..
namun sukar benar bila merasa..

Inilah lumrah orang yang berkata-kata....
sehingga harus ku pujuk hati..supaya rela...
kadang-kadang terfikir juga..
'sampaikan aje...soal hati nombor dua'

Ohh..tidak adil ku rasa...
menyampaikan kata di saat hati 'sakit' nan lara..
bukankah dari hati itu akan sampai ke hati jua..?

biarlah diriku betul-betul miliki deria...
menyampaikan kata...
tika hati dan diri betul-betul bersedia...

Bicara Muqqarabin~
“Allah melapangkan bagi mu supaya engkau tidak selalu dalam kesempitan dan Allah menyempitkan bagi mu supaya engkau tidak hanyut dalam kelapangan, dan Allah melepaskan engkau dari keduanya, supaya engkau tidak bergantung kepada sesuatu selain Allah"

.::aiNi::.

Developer

Cras justo odio, dapibus ac facilisis in, egestas eget quam. Curabitur blandit tempus porttitor. Vivamus sagittis lacus vel augue laoreet rutrum faucibus dolor auctor.

1 comments:

日月神教-任我行 said...
This comment has been removed by a blog administrator.