Seringkali...

by Saturday, December 11, 2010 0 comments

Seringkali.....
Bukan diriku yang terpilih....
Hanya mampu memandang dari jauh...
Saat mereka bahagia diulit tarbiyah....

*****
Sesekali rasa sebak menjengah ke dalam dada. Terasa sunyi dari rasa kecuali sedih bagai menguasai diri. Hmm.. kali ini saya terkecuali lagi. Seringkali menjadi ahli yang 'tidak terpilih' untuk mengikuti setiap program yang dirancang. Ya Allah, bukan kehendak saya bila diberi dua pilihan yang sangat berat untuk saya ambil sebagai keutamaan. Kondisi sebagai pelajar, menuntut diri untuk memberi sepenuh komitmen kepada tanggungjawab itu.

Hari ni bermula program Mukhayyam Khariji Wanita Zon Utara. Cemburunya rasa pada akhawat yang berpeluang berada di sana. Saling berbagi ilmu, saling bertukar senyum, saling berkongsi fikrah, saling memanfaatkan peranan, saling mempertautkan ukhwah, saling mengaut bibit-bibit cinta sesama akhawat, dan saling berbagi rasa.

Sungguh, jauh di lubuk rasa...terasa amat rindu saat itu..rindu berkumpul dan bersama dengan akhawat...rindu bait-bait nasihat, rindu pada kekuatan yang terpancar dari setiap tingkah. Sungguh, saya inginkan saat itu kembali lagi, moga mampu menanam satu pasak kekuatan pada diri, agar tidak mudah jatuh lagi saat diri dihambat dengan keinginan yang tidak pernah bertepi...

Namun, apa boleh buat..prioriti saya di sini. Masih perlu berhempas pulas dengan buku-buku. Masih perlu disumbat teori-teori dan formula penting dalam kepala ini. Untuk diterjemahkan setiap kali kuliah. Agar saya mampu menguasai dasar dan buah kefahaman untuk saya memenuhi piawaian manusiawi demi sebuah cita-cita untuk ummah. Saya tahu, andai pilihan saya di sana, saya akan ketinggalan jejak-jejak cita-cita saya di sini.

Apa boleh buat, akhirnya buku-buku, teori-teori, dan falsafah itu perlu saya utamakan, biarpun kehendak hati bagai bergolak melawan rasa untuk meraih cinta yang tersurat di sana.

Allah, andai bukan kali ini, berikanku kesempatan, agar aku bisa berkumpul dan menyulam rasa bersama akhawat...aku rindukan saat-saat kebersamaan itu...

*****
Andai ini kehendakMu...
Biarlah kekuatan itu ada bahagian untukku...
Walau seringkali aku ketinggalan menjadi ahli....

.::aiNi::.

Developer

Cras justo odio, dapibus ac facilisis in, egestas eget quam. Curabitur blandit tempus porttitor. Vivamus sagittis lacus vel augue laoreet rutrum faucibus dolor auctor.

0 comments: