Syukur...Kita Masih Terpilih

by Tuesday, July 05, 2011 0 comments
Alhamdulillah. Syukur.


Kita masih lagi menjadi insan terpilih di antara berjuta manusia yang ada. Masih lagi terpilih di antara berjuta-juta makhluk yang Allah cipta. Terpilih di antara berjuta-juta mereka yang dilahirkan ke dunia. Terpilih untuk mendapatkan yang terbaik di antara yang terbaik.


Dari tiada kepada ada. Diantara berjuta-juta benih berlari-lari menghampiri ovum, merempuh halangan yang pastinya tidak sedikit, akhirnya Allah memilih kita menjadi pemenang di antara berjuta yang berusaha. Maka lahirlah kita ke dunia. Namun, di antara yang berjaya, ada yang mati sebelum lahir menjengah usia. Namun kita, Alhamdulillah..syukur, kita lahir melihat ciptaan tuhan. Terbentang dengan seribu keindahan alam buana. Terbukti ! kita sudah terpilih di antara yang lain.


Dari tidak sempurna kepada sempurna. Lihatlah pada ciptaan anggota. Tangan, kaki, mulut, telinga, hidung, mata, hati, akal fikiran dan semua yang ada, sempurna bukan? Pernah tak kita melihat, ada orang yang kurang sempurna sifat fizikalnya, kakinya tempang, matanya buta, tangannya cacat dan pelbagai lagi ketidaksempurnaan yang ada pada orang lain. Tapi kita? Allah memilih kita untk merasai kesempurnaan itu. Tidakkah kita merasa terpilih di antara yang ada?

"Kemudian Dia menyempurnakan kejadiannya, serta meniupkan padanya: Roh ciptaanNya. Dan Dia mengurniakan kepada kamu pendengaran dan penglihatan serta hati (akal fikiran), (supaya kamu bersyukur, tetapi) amatlah sedikit kamu bersyukur. "As-Sajadah;9


Dari tidak tahu kepada tahu. Pandanglah sekeiling, dan sebutlah. Kita tahu banyak perkara. Bermula dari kecil lagi, kita belajar mengenal sesuatu. Siapa yang mengajar kita kenal dan tahu segalanya? Ibu bapa? Mereka cuma asbab kita mengenal sesuatu, tapi Allah la yang mengizinkan kita tahu dan berjaya menyebut satu persatu nama-nama ciptaanNya. Seandainya Allah tidak mengizinkan, tinggal la kita seperti segolongan yang tidak tahu. Golongan yang Allah tarik nikmat ilmu dan pengetahuanNya. Tapi bila Allah mengizinkan kita untuk tahu banyak perkara selama usia yang ada, bukankah terbukti lagi, bahawa kita terpilih di antara yang lain?


Dari tidak faham kepada faham. Jenuh kita membaca buku, penat kita bertanya, belajar di tadika, sekolah, universiti. Akhirnya Allah beri kefahaman yang banyak kepada kita. Bukan sahaja dapat mengenal, tapi dapat memahami hakikat kejadian sesuatu itu. Ilmu yang diperolehi, melayakkan kita menganalisa, mengintepretasi, menimbangtara, segala pengetahuan yang ada. Kalau dilihat di luar sana, berapa ramai orang yang kecundang dengan ilmunya sendiri dan akhirnya menghumban dia ke arah kemurkaan Allah? Kecundang dengan pilihan-pilihan yang ada akibat tidak cuba memahami apa yang Allah sampaikan atas setiap pengetahuan-Nya. Berapa ramai yang tahu, tapi tidak faham? Tapi kita? Alhamdulillah..kita masih terpilih oleh Allah untuk tahu dan memberi keupayaan untuk kita cuba memahami. Kita terpilih lagi. Semuanya atas keizinan Allah.

“Allah melapangkan rezeki bagi siapa yang dikehendaki dan membatasi rezeki kepada siapa yang dikehendaki. Mereka gembira dengan kehidupan dunia, padahal kehidupan dunia hanyalah kesenangan yang sedikit berbanding kehidupan akhirat” - Ar-arad;26


Nikmat Allah terbentang luas. Namun, pernahkah kita terfikir, hanya orang-orang tertentu sahaja yang Allah pilih untuk menikmati nikmat-Nya. Nikmat rezeki, nikmat sihat, nikmat bahagia. Celik sahaja mata di awal pagi, kita sudah mampu menarik nafas kembali selepas dimatikan sebentar pada malamnya. Tapi berapa ramai orang yang Allah tarik nikmat bernafas kembali tanpa sempat menyesali dosa-dosa lalu? Tapi kita hari ini masih lagi Allah beri peluang beharga untuk terus bertaubat.


Hari ini kita masih lagi mampu tersenyum. Bahagia dengan keluarga. Kawan-kawan, suami, isteri dan rasa bahagia dengan apa yang ada. Namun pernahkah kita terfikir, mampu kah kita miliki rasa bahagia itu seandainya Allah tidak izinkan? Sedangkah Allah lah pemilih rasa bahaga itu. Bermakna, seandainya kita bahagia, Allah memilih kita untuk merasai nikmat berharga itu. Bukankah begitu? Sedang di luar sana, ramai orang keluh kesah dengan rumahtangganya, sentiasa tertekan dengan anak-anak, suami atau isteri. Rasa rimas dengan tanggungjawab, sehingga baginya tidak bermakna lagi hidup ini.


Hakikatnya, kita mudah merasa terpilih bila ada rezeki yang datang tanpa di duga. Kata hati tanpa sedar , “Oh! Inilah rezeki dari Allah”. Padahal kita lupa, rupa-rupanya setiap hari kita terpilih untuk menjadi perhatian Allah menerima nikmatnya tidak putus-putus. Allah sentiasa memberi tanpa menyekat nikmatnya biarpun kadangkala kita melakukan kemungkaran. Kalaupun dikurangkan nikmat-Nya sedikit kerana dosa yang kita lakukan, hakikatnya, nikmat yang diperolehi tidak pernah berkurang. Cuma kita yang kurang sempat menilai bahawa kita sentiasa terpiih untuk menerima nikmat-Nya.


Ambil lah masa, pandanglah ke dalam diri. Bersoal jawablah pada hati, nikmat apakah yang kita dustakan, semuanya dari Allah sehinggalah kita sedar, bahawa setiap hari kita sentiasa menjadi insan terpilih. Hargailah peluang yang diberi sebagai insane pilihan Allah, dengan menggunakan nikmat-Nya sehikmah mungkin, dan…bersyukurlah!


“Dan di antara rahmat pemberianNya, Dia menjadikan untuk kamu malam dan siang (silih berganti) supaya kamu berehat padanya dan supaya kamu berusaha mencari rezeki dari limpah kurniaNya dan juga supaya kamu bersyukur” -Al-Qashah;73


~Syukur, Alhamdulillah...saya masih terpilih untuk meng'update blog... :)

.::aiNi::.

Developer

Cras justo odio, dapibus ac facilisis in, egestas eget quam. Curabitur blandit tempus porttitor. Vivamus sagittis lacus vel augue laoreet rutrum faucibus dolor auctor.

0 comments: